2011-05-29

1000 läsare : ) ... Även Rapport Från Sundsvall

Som rubriken antyder så är min blogg nu läst just över 1000 gånger! Det är roligt att veta att man inte bara skriver till en vägg utan att det faktiskt finns folk som lyssnar på vad jag säger. Eller i alla fall försöker göra det. Hur som helst så är det en liten motivationshöjare för mig så nu tänkte jag ta tummen ur och skriva lite om min vecka i Sundsvall trots att jag inte har så många bra bilder.

Det var med stor förväntan jag klev ur bilen på tisdagskvällen och började packa ur mina fiskegrejer. På vägen ner så hade jag haft lite sms-kontakt med min fiskekompis och han hade rapporter om att han äntligen hade sett mörten vid bäcken.Vi brukar håva och meta lekande mört i en liten bäck i närheten av stugan som vi senare använder till gäddmetet, den metod som har visat sig vara klart effektivast för att lura dom större gäddorna under våren. Mörten hade dock inte visat sig i år och vi började bli oroliga att det inte skulle bli något mete alls om vi inte kunde hitta betesfisk så nyheten var väl mottagen och blåste bara upp min förväntan ytterligare. Förra året fick vi tre bra fiskedagar och av dessa så metade vi bara ungefär en och halv eller två dagar, det var då som resultaten kom. Säkert 6-7 fiskar över 5kg med topp på 10. Och i år skulle vi ha mer än dubbelt så många dagar på oss att lura dom! Så ni kan nog förstå hur förväntansfull jag var.

Tyvärr så visade sig ryktena vara falska. När vi vittjade mörtstugan som låg vid bäckens utlopp så fanns där bara någon enstaka mört, två löjor och nån liten abborre. Det var allt vi fick klara oss på första morgonen men efter att ha pratat med en sjöbodsägare som under morgonen hade tjärat sin brygga så fick vi höra att det gick ett stim med mört runt deras sjöbod så vi valde att placera stugan där medan vi var ute och fiskade på morgonen. Efter att ha slarvat bort våra värdefulla mörtar i utkastet, vid missade mothugg eller till och med genom att slänga dom överbord i då båten gungade till lite extra så spenderades resten av dagen med att söka efter bete. Mörtarna hade varit helt klart effektivast av våra tre arter även om vi fick en gädda på en löja. Därför gjorde vi allt för att försöka hitta fler, stugan hade inte hunnit ge något resultat så vi åkte istället runt till alla bäckar vi kunde hitta inom några mils radie och sökte efter mört med håv. Av alla bäckar vi letade i så fanns det en som var nog liten för att håva i och som hade några mörtar. Efter mycket slit så lyckades vi håva upp sex stycken mörtar i varierande storlek. Det kommer man väl en bit på tänkte vi men om vi har samma tur som i morse så kommer vi ändå inte lyckas kroka någon på bara 6 stycken. Lösningen var strömming som vi fick genom kontakter med en lokal fiskare, två påsar med ca 15cm strömming. Det var inte det miraklet vi hade hoppats dock, mörten var fortfarande klart bäst men strömmingen gav väl någon extra gädda. Förväntan var inte lika extrem längre...

Nästa dag så hade några mörtar letat sig in i stugan och ett ganska stort stim simmade runt den, Perfekt! Vi hade mört så det räckte till ganska många gäddor men dom flesta fiskarna togs ändå, precis som dagen innan, på spinn eller jerkfiske. Vi inte fler fiskar än förra dagen och storleken var den samma. De flesta låg på mellan tre och fyra kilo och vi fick någon på över fem men inga större. Vad som var intressant var dock att de flesta fiskar som vägde till exempel tre kilo var så feta att de vanligtvis säkert inte hade vägt mer än ett och ett halvt till två kilo. Och en av gäddorna som jag fick vägde 5,2 med en längd på bara 85cm, magen kändes som en kulpåse för den var så full av småmört eller löja. Det är roligt för det tyder på att fiskarna kan äta upp sig väldigt fort efter leken som sker i viken och därför borde även dom större fiskarna stanna kvar och äta upp sig ett tag innan dom beger sig ut till djupare vatten.
 
5,2kg @ 85cm
Nästa morgon när vi skulle vittja stugan så var den fullständigt proppfull med mört, jag fick till och med upp några stycken som låg uppe på nätet och försökte ta sig in. Jag skulle gissa att det var någonstans mellan 100 och 150 mörtar i den lilla Jula-stugan. Glädjen i båten var fullständig, nu var hoppet uppe igen och vi bestämde oss för att satsa enbart på mete den dagen med fyra flöten i vattnet. Detta gav resultat och under dagen fångade vi 19 gäddor med topp på 6,76kg @ 96cm, men det skulle tyvärr visa sig vara resans tyngsta fisk.


När dagen var slut så fick jag veta att det inte skulle bli något fiske på lördagen. Fiskekompisarna hade tydligen annat att göra och dessutom skulle det regna så det fick bli en "IKEA-dag" med en titt förbi på PO's cykel och fiske och prata lite om gäddmete med Lars Ö. Lite surt var det väl att det inte blev något fiske den dagen och när jag fick höra att även söndagen skulle gå bort för att kompisen hade andra saker att göra så blev jag rätt missnöjd. Vad kan vara viktigare än att fiska!?! Speciellt då vi hade planerat en veckas gäddfiske i flera veckor. Problemet var att jag bara kunde fiska med hans båt då vi inte tänkte sjösätta våran för en vecka och det gick inte att låna den heller. Måndagen visade sig inte heller bli någon fiskedag så nu satt jag bara i soffan och pillade på fiskegrejer som jag inte kunde använda. Nu var förhoppningarna verkligen i botten... Jag bestämde mig för att föröka få ut ett sista pass av min resa innan jag var tvungen att åka hem igen.

Jag kunde inte gärna sitta i stugan utan något att göra och hoppas på att min kompis kanske ville fiska lite till någon dag. Jag lyckades därför övertala han att slita sig för några timmars fiske den kvällen och vi lyckades dra två sista gäddor var. Min första verkade lovande och jag hoppades på att jag kunde avsluta min vecka med en bättre fisk, längden hade den i alla fall kunde jag se från andra änden av linan. Efter en ganska vild fight så landade vi fisken i håven men först när jag lyfte upp gäddan i båten så märkte vi hur kass kondition den hade. Smal, ärrad och ful, det var antagligen en hane som hade kört slut på sig under leken och inte hunnit äta upp sig ännu. Längden var 100cm vilket gjorde gäddan till veckans längsta fisk men vågen visade bara smått tragiska fyra kilo! Jag var ganska nöjd ändå och efter två fiskar till så åkte vi hem från veckans sista fiske och nu väntade bara en lång bilfärd upp till Piteå och utan några magiska fångster att tänka tillbaks på så skulle resan nog kännas dubbelt så lång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar