2011-05-07

Händelserik Helg

Målet med helgen var att fiska id, något som jag aldrig riktigt har försökt helhjärtat. Mitt nuvarande pb på id är en bonusfisk som jag tog för några somrar sen. Jag och min fiskebroder i Sundsvall fiskade gädda i en vik i havet när en id på 2,5kg tog min toby 10g, inte vad vi ville ha egentligen men jag måste erkänna att jag var mer nöjd över iden än de snipor vi drog samma pass.

Förra året var jag till alterälven två gånger för att testa min lycka med flugspöt men iden hade inte kommit ännu. Helgen därefter, när iden hade kommit, så var jag i Sundsvall och hade riktigt bra gäddfiske istället så jag kunde inte bry mig mindre om iden just då.

Trots att iden egentligen inte lockar speciellt mycket så ville jag nu i helgen ha revansch. Nu visste jag att iden var där och att den gick att fånga så jag och Mårten åkte dit igår. Målet för mig var inte att fånga varken stora eller många idar så jag beväpnade mig med flugspöet trots att jag hade fått höra att det kan vara ganska tjurigt med fluga. Mårten som tog metspöet fick självklart fisk direkt men jag fick till en början kämpa lite, mest för att jag försökte fiska samma ställen som Mårten där mete passade bättre. När jag hittade ett lite grundare bakvatten efter stund så lossnade det för mig, 3 stycken på bara några kast i det hålet och sedan blev det dött. Jag flyttade mig en bit nedströms och fick flera hugg till, en eller två landade. Vi bytte efter en stund utrustning med varandra så Mårten han dra två stycken på fluga också och jag 5-6 stycken på mete. Resultatet efter dagen var väl någonstans mellan 15 och 20 fiskar, Mårten tog den största på drygt 2 kilo (uppskattad) och min största på fluga vägde 1,4kg. Vi fick några som var ganska långa och fina men tyvärr så var i princip all fisk lekt så vikterna var inte vad dom borde.

Idag var jag dit igen på förmiddagen med både mete och fluga men fisket var helt annorlunda idag. Det kan bero på att jag var där mycket tidigare så fisken kanske fortfarande stod i de djupaste hålorna och inte hade börjat leka för dagen ännu. Hur som helst så kunde jag konstatera att fluga var helt värdelöst idag medan mete på de djupaste partierna gav massor med fisk. På metet hade jag hugg på varannan drift och fisk på var tredje eller något sånt. Jag orkade inte räkna så noga men jag kom nog upp i 30-35 idar på en timme i samma håla, alla tagna på flötmete med majs. På fluga var det sämre men jag lyckades i alla fall lura upp en liten rackare på knappt kilot och två stycken felkrokade som lossnade i fighten. Dessutom så märkte jag när jag kom hem att jag hade tappat min flugask någonstans, antagligen när jag klev ner i ett hål och föll i vattnet. Sitter och funderar om man skulle åka tillbaka och leta men jag tror det kostar mer att köra dit än att köpa en ny.

(Edit) Jag bestämde mig för att åka dit och försöka hitta den i alla fall. Det var tur det för jag hittade den på en halv minut. Den låg mitt i älven ute på en vass-ö och eftersom den är blank så glänste den i kvällssolen och avslöjade sitt gömställe. Sen stannade jag två timmar extra för att snacka skit med andra duktiga fiskare.
 
Dagens största var på 1,8kg så det är därmed även min största metade id men den mest intressanta var en id på kanske 1,3 kg som hade riktigt ordentliga bitmärken, som gäddfiskare så kan man ju inte annat än att bli lite upphetsad av det.

Största 1,8kg

Såren var helt öppna så dom kan inte ha varit så gamla

Förutom att fiska så fisk jag även se Mårtens beten med lack för första gången och dom blev riktigt läckra. Färgerna träder fram bättre när lacken kommer på, något att tänka på när jag målar i framtiden.


Jag har även pysslat lite själv i helgen. Spinnflugor för gädda har ju blivit ganska populärt och det finns ett gäng olika modeller från olika tillverkare men jag såg för någon veckan sen en modell från finska Eumer. I princip så är det en vanlig tubfluga fast den är bunden på en kastdobb istället för på en vanlig tub vilket gör att man kan kasta den riktigt långt och genom att ha en kastdobb som svävar eller flyter så kan man, beroende på vilken krok och tafs man använder, i princip få den helt viktlös i vattnet. Den idén tyckte jag var skitsmart och stal den såklart rakt av så jag köpte en flytande och en svävande kastdobb och lite zonkerstrips och knöt ihop två stycken själv. Dom blev ganska bra tycker jag men om jag gör fler så ska jag nog använda lite mindre kastdobbar, 20-30 gram är nog lagom. Jag använder 40 grams och jag tycker dom ser lite klumpiga ut.


Här ser ni hur dom är bundna, två varv raccoonzonker mitt på dobben. När man köper dobbarna så sticker det endast ut slang i ena änden men med en lagom mängd våld så kan man dra loss den så att man kan skjuta ut den i andra änden också. De främre varven hår är bundna på den lösa slangen som då skjut in i dobben igen så att håret längst fram hamnar mot dobben. Sen avslutade jag med fyra stycken kaninzonker-remsor som svans som jag band fast på slangen bakom själva dobben, detta låser också dobben på slangen som man slet loss den tidigare. På bilden ovan syns också en annan anledning till varför det kan vara bättre med en mindre dobb. Om man binder på det sättet jag beskrev, vilket är precis hur orginalet ser ut, så blir det ju "glipor" mellan håret där man ser dobben och det är inte jättesnygt. Med en mindre dobb så blir håret längre i förhållande till dobben och då täcks dessa glipor bättre, plus att det går åt mindre material då omkretsen minskar mycket.

Jag monterade mina tuber på ståltråd som är från billiga stela jerktafsar så att jag kan använda vilken tafs som helst till dom och inte behöver hålla på göra speciella tafsar enbart till dessa. På det här sättet så kan jag även montera en extra krok mitt på dobben om jag tycker att det behövs genom att borra hål in till mitten där huvudståltråden går och sätta en ståltråd eller wire i det hålet och låsa det runt huvudståltråden. I den extra tråden eller wiren kan man montera en till krok. Jag tror också att jag ska utnyttja "glipan" mellan håret och sätta reflex- eller glitter-tejp på den nakna dobben så att det glimmar till lite i spinnstoppen när den "fluffar upp sig", det kan vara riktigt hett.

Så här i efterhand känner jag att det här inlägget blev väl så långt men förhoppningsvis så orka ni ta er ända hit, gör ni det så får ni gärna kommentera vad ni tycker också. Det var allt för den här helgen och nu ska jag sätta mig ner och förbereda grejerna inför min super-gäddfiske-vecka i Sundsvall som börjar på onsdag. Skitfiske!

3 kommentarer:

  1. Kul att läsa att det fiskas id här och var. Tyvärr så är varken medelvikten eller toppvikterna inte vad den en gång var. Så något måste ha hänt. Fast mängden idar har faktiskt snarare ökat än minskat så fisk får man ju i massor.

    Du har rätt i att man hittar idarna på olika platser under dygnet. Morgonfisket är normalt bäst i djuphålorna och under dygnets varmaste timmar där det är mer strömt där de leker, kvällen åter bättre i grubborna.

    Förresten, fick ni några mörtar? Funderar att fylla på mörtförrådet inför kommande gäddmete, flötestrolling och ismete.

    SvaraRadera
  2. Läste ditt inlägg om idmetet i aleån, riktigt intressant och bra skrivet.

    Angående antalet så pratade jag med en duktig sportfiskare nu på kvällen och han sa, tvärtom, att antalet hade minskat kraftigt. Att det förr kunde vara tusentals id i hålorna i alterälven. Dock vet jag inte om mängden nu för tiden är dålig direkt, 30 plus fiskar på en timme eller lite drygt måste ändå anses bra tycker jag.

    Det togs faktiskt ett gäng mörtar i lugnvattnet på norrsidan ovanför mynningen, riktigt bra betesstorlek på dom också.

    SvaraRadera
  3. Alterälven har så länge jag fiskat varit det vatten med mest id, medan då aleån har lite mindre id till antal men istället något bättre medelvikt. Nu är dock storleken riktigt bedrövlig i bägge vattnen. Personligen tror jag mängden id går lite i cykler, däremot varför medel och toppvikterna sjunkit drastiskt är jag mer osäker om. Märkligt är att samtidigt som toppvikterna sjunkit här uppe så har de ökat söderut. Något med havet har de att göra med för de stationära idarna från älvarna håller ju fortfarande bra storlek.

    Ja brukar vara fin mört som stiger upp från havet, precis, perfekta agnfiskar till gäddfisket.

    SvaraRadera