2011-05-20

Äntligen PB-höjning

Jag har ju nyligen varit ner en vecka i Sundsvall för att fiska gädda och jag har ännu inte skrivit någonting om det. Anledningen är främst att den inte hände något jättespeciellt under veckan och att jag inte har alla bilder ännu för dom ligger på fiskekompisens kamera. Därför tänkte jag vänta någon dag med att skriva om det och under tiden så tänkte jag dra med några klasskompisar och fiska gädda på ett ställe i närheten av Luleå.

I dag var det bra väder så efter lite skolarbete på morgonen så åkte vi iväg. Jag hade förhoppningar om att alla skulle kunna få nån fisk och kanske till och med att någon fick känna på en lite finare gurka. Det blev inte som jag hade tänkt, på gott och ont. Istället för att alla fick dra något kilo var så hamnade all vikt på min andra gädda. Därför tänker jag skriva om mina senaste fisken lite bakvänt och ta dagens fiske före Sundvall. Men oroa er inte, Sundsvall kommer så småningom.

Vi kom till fiskeplatsen ganska sent på eftermiddagen så det var inte på tal om att fjanta runt med en massa konstiga drag som kanske eller kanske inte skulle ge fisk. Så jag hakade direkt på min ännu otestade Meko predator shad i färgen blå/glitter, gick och ställde mig på mitt favoritställe, kastade ut, vevade några meter och krokade dagens första fisk, en ganska ynklig sak på omkring kilot. Jag hoppades att inte alla andra gäddor skulle ligga i samma viktklass utan att även dom större gäddorna hade lekt klart och satt sig vid matbordet där vi nu presenterade våra olika rätter.

Bara några kast senare så smäller det på något igen. Efter ett ganska manligt mothugg så sticker gäddan upp stjärten ur vattnet och jag konstaterar på en gång att det är en bättre fisk. "Veva upp, ta undan era linor och gör i ordning håven!" skriker jag och  innan jag hinner tänka längre så är ligger hon säkert i garnet. Någonstans där emellan så minns jag att det blev tvärstopp när fisken såg att det blev grundare och fighten ändrades från att hålla linan sträckt till att försöka slita upp en mindre ko från botten. Upp kom hon i alla fall och tur var väl det för efter några kort så vägdes hon till 8,24 kg, nytt PB med 1,24 kg, det var länge sen jag var så nöjd som jag är nu.


Med en längd på endast 100 cm så var det dessutom en väldigt fin fisk med riktigt bra kondition. För några dagar sedan i Sundsvall så fick jag en gädda med samma längd som vägde smått sorgliga 4,4 kg. Man kanske skulle börja betygsätta sina fiskar enbart efter längd  som i många andra delar av världen så hade man nog haft fler, ur den synvinkeln, riktigt fina gäddor på rekordlistan. När jag ändå pratar längd så kan jag säga att mitt nuvarande längd PB ligger på 102 cm. Den gäddan vägde 7 kilo och har flera år varit mitt tidigare PB, som dessutom har tangerats två gånger i vikt varav en gång även med längd. Därför var det riktigt skönt att äntligen ta något över 7 kilo och bryta trenden.

Riktigt vacker teckning om du frågar mig

Det blev även några fler gäddor under dagen men inget som är värt att skriva om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar