2011-05-04

Nytt gäddgodis från Mieko

Jag har planerat en veckas fiske i Sundsvall nästa vecka och i förberedelse för detta äventyr så har jag inhandlat diverse fiskeprylar, beten och småsaker under några månader. Så det passade bra att jag idag på förmiddagen läste på Facebook att Miekos nya shadjigg äntligen hade kommit! En kort promenad senare så var jag i butiken och klämde på dom och jag kan konstatera att dom ser riktigt grymma ut. Jag hade i och för sig redan känt på ett prov tidigare men nu fick jag se alla fem färger. 
Tre av färgerna är väldigt lik den gamla 28cm jiggen men färgerna svart/lys och blå/silver såg lite annars ut, en förändring till det bättre om du frågar mig.  Jag köpte på mig tre stycken nya 25cm shadar och två av dom äldre 28cm jiggarna.

Det som är lite speciellt med shadjiggarna är att dom har ovanligt hög profil vilket gör dom mycket mer fisklik än alla andra jiggar som jag någonsin har sett. Gången är också väldigt fin men en tydlig vaggande rörelse som borde locka dom stora madammerna till hugg. 

De äldre jiggarna har betydligt hårdare gummi än shadjiggarna. Det gör egentligen ingenting för den stora svansen fladdrar på bra ändå. Trots det så kokade jag mina några minuter och då blev dom mycket mjukare.

Nu återstår det bara att se vilken fiskare som tar den första tian på jiggen. Det borde inte dröja allt för  länge, kanske till och med jag lyckas bända upp något grovt i Sundsvall nästa vecka?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar