2011-06-09

Grymt Fiske I Helgen!

I Söndags var jag och Mårten iväg på ett seriöst trollingpass som varade i över 12 timmar och gav rejält många granna gäddor. Trots att det antagligen var det bästa fisket jag någonsin haft vad gällande antal större fiskar så skriver jag bara en kortare rapport. Mest för att Mårten redan har skrivit om det i sin blogg.

Dagen började riktigt bra. Redan efter några minuter hade vi ett missat hugg på en jätte och inte långt därefter så fick jag dra en fyrakilos som dagens första gädda. Efter en vända över ett hett område och några snipor senare så suger det tag ordentligt i ett av spöna. Det var Mårtens tur att ta den fisken men jag skrattar ändå som en galning medan Mårten intar fightingposition. Ganska snart går samma ljus som hade fått mig helt lyrisk upp för Mårten också...det är ju på Mårtens hemmasnickrade megawobbler som det har huggit stort på! Betet är ledat och 40 cm långt, det är målat av mig som en snipa. Det var väl egentligen mest ett tänkt som ett roligt bete men det har visat sig ha grym gång så det fick lite tid i vattnet idag och tur var väl det för efter en kort fight så landar vi dagens första metergädda, 7kg och 102cm. Skitkul tyckte vi redan då men efter att samma drag bara en 30 minuter senare ger mig en till metergädda så så var vi nästan euforiska. 7,5 kg vägde gäddan som var 104 cm lång, nytt längd PB för mig och den gäddan bekräftade även att betet verkligen var lyckat, kul!

Dagen gav även många fler fina gäddor men ingen större än dom två på "PikeDeluxe". Det blev totalt tre gäddor över metern (en på 99 också) varav den sista på 101 cm högg strax innan midnatt. Utöver det så blev det en del fyror och nån femma. Med tanke på att detta faktiskt var mitt första riktiga trollingfiske och första gången jag har fått fisk på trolling (bonntrolling räknas ej) så är det en dag jag absolut inte kommer glömma. Vill även tacka Mårten för guidningen.

(Vi försökte även dagen efter men det var en tråkig historia. Man kan väl säga att det blåste en del...)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar