2011-01-23

Mer ismete

Blev ett till heldagspass idag men denna gång i ett vatten som vi visste skulle leverera. I just denna sjö så finns det väldigt mycket gädda så man är nästan helt garanterad att få fisk och det kändes viktigt för det var inte alls lika varmt och skönt väder som igår. Det blåste dock ingenting alls vilket gjorde ett heldagspass mycket mer genomförbart. En annan anledning till varför vi valde att sitta ända till sista ljuset och inte ge upp på grund av kylan var de till en början väldigt hungriga gäddorna. Det första fället kom efter att vi hade satt ut ungefär hälften av spöna och sedan hade ytterligare 5 fäll ganska jämnt fördelade på de två första timmarna, ungefär ett fäll var tjugonde minut. Att springa efter fäll och rensa hål var tionde minut lyckades hålla oss ganska varma faktiskt.

En av uppskattningsvis ett dussin hålrensningsvarv

Sedan blev det dött... och kallt...och tråkigt i ungefär en dryg timme, den timmen spenderades mest med fiskehistorier och hålrensningar. Solen försvann bakom träden, inte för att den någonsin riktigt tog sig ovanför dom, och vi tyckte att nu kunde det gärna få hugga nånting så man får upp humöret igen och som på beställning så ekade det ljuva ljudet av en ålpingla över sjön. Det kändes nästan lite overkligt och som att vi bara inbillade oss för att vi hade hoppats så hårt på det ljudet i snart två timmar men när vi vände oss om mot ljudet så var det mycket riktigt en vippa som stod upp. Jag sprang fram till spöet och såg att linan fullkomligt sprutade av rullen och såg på räkneverket att gäddan redan efter bara några sekunder från fäll hade tagit 20 meter lina. Fisken stannade, mothugg och fast fisk, härligt! Den kändes lite bättre än den jag hade dragit tidigare idag men det var ingen monster och tur var väl det för precis när jag kunde konstatera det så plingade det till en bit bort och Mårten var tvungen att springa till det hålet. Vi fick båda upp våra fiskar med vikter på uppskattningsvis tre och två kilo för min respektive Mårtens gädda.

Höger-min

Precis då vi returnerat dessa två gäddor så fäller det på ett tredje spö! Jag springer fram och ser igen att linan sprutar av men så stannar den tvärt. Jag väntar några sekunder så att gäddan ska hinna vända mörten och börjar sedan veva men motståndet från en gädda kom aldrig, jag tror tyvärr att gäddan simmade för långt längs botten och att skeddragen som användes som sänken fastnade i något sjögräs och gjorde så att gäddan spottade. Jaja, två gäddor av tre är hyfsat ändå, bättre än morgontimmarnas smått pinsamma två av sex. Lägg märke till skillnaden på dessa gäddor och de från gårdagens pass. I den här sjön finns det så mycket gädda och relativt lite bytesfisk att gäddorna får konkurrera om maten. Det gör att dom får väldigt stora huvuden i förhållande till den magra kroppen då dom växer väldigt långsamt i den här sjön jämfört med gårdagens vatten där gäddorna hade små huvuden med breda fina ryggar och ofta mat i magen. Det kan vara värt att tänka på om man provfiskar nya vatten.

Efter våran huggperiod med tre hugg på fem minuter så var det dött igen med undantag från något som var och pillade lite vår döda mört precis nog för att pinglan skulle låta lite och vippan registrera ett försiktigt pet. Något mer hände dock inte och vi tror att det kan ha varit en lake som smakade lite på maten, dom kan som bekant vara väldigt försiktiga.

Nu dröjer det nog några veckor innan det blir mer fiske för min del då jag har skolan som håller mig sysselsatt under veckorna men jag ska försöka tillverka några tafsar så det blir nog ett inlägg om det i veckan.

Skitfiske på er och sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar