2011-01-22

Ismetepass

Jag vaknade tidigt idag för att åka ut och ismeta med Mårten. Det var några veckor sedan jag fick känna på fisk nu så lite ismete kändes väldigt välkommet. Vi hade bestämt oss för att testa en för oss ganska oprövad plats som kändes ganska lovande. Klockan nio var jag parkerad så nära vattnet jag kunde komma, Mårten komm några minuter senare så jag fick vänta en stund, egentligen var det väl jag som var så ivrig att börja att jag hade åkt en kvart tidigare än nödvändigt. Hur som helst så spenderade jag denna tid på att titta på sjökortet som jag igår laddade ner till mobilen och försökte få en uppfattning om vart branterna var och sånt.

När Mårten kom så var det bara att fort få ut grejerna ur bilen och börja knata ner mot isen. Vi stod parkerade i ett ganska stort villaområde och det enda som var mellan oss och vattnet var en udde med lite skog på. Väl nere i skogen så stannade Mårten till, jag märkte inte detta då jag koncenterade mig på att hålla pulkan på rätt köl, när jag kom lite närmare så sa han att han tyckte han ser en älg en liten bit bort bland träden. Jag tittade dit och mycket riktigt stod där en älg och glodde på oss med öronen rakt upp. Vi tittade på den några sekunder och pratade lite om hur roligt det är när man kommer så nära naturen och sen gick vi vidare. Vi hann dock inte mer än tio meter innan jag hittade två till älgar på andra sidan om oss som precis lika obesvärade stod och glodde på oss. Vi hade nu tre älgar vid oss på kanske 50 meter åt båda hållen i en liten bit skog på inte mer än en hektar nästan mitt inne i stan! Vi tittade en stund till och filmade dom lite men sen tog fiskesuget över och vi gick vidare.

Klockan halv elva hade vi alla spön i vattnet och nu var det bara att vänta. För att vara mitten av januari så var det ganska hyfsat väder. Vi hade solsken och bara ca sex minusgrader och ganska lite blåst så det var inga problem att vänta på huggen. Första hugget behövde vi inte vänta länge på, det kom faktisk redan när vi höll på att sätta ut våra spön men tyvärr så smet den gäddan. Det spöt fiskade pelagiskt och det visade sig vara metoden för dagen då alla våra kommande fäll var på pelagiskt presenterade mörtar.Den här första gäddan var troligtvis liten och det var därför den inte kom upp, denna slutsats drar jag från bitmärkena på mörten där jag kunde se att huvudbredden var ungefär åtta cm. Vid mothugget kände jag ett motstånd men då spottade gäddan ganska fort och upp kom en mört med tusen små hål i sig. Den hade tagit den stora mörten men inte fått in nog mycket av den i munnen för att någon krok skulle kunna fastna, synd. Vi hade totalt tre fäll på det spöet under dagen och troligtvis var det samma snipa som var där och smakade men vi lyckades aldrig kroka den.

Fäll nummer två kom då solen hade börjat titta fram genom molnen och där lyckades vi bättre med krokningen och upp kom en två-kilos med väldigt bra proportioner. Samma visa en liten stund senare och då fick även jag känna på lite gädd-knyckar. Den här gäddan kändes riktigt bra ett tag och jag började hoppas på 4+ men icke, istället var det en fin snipa i ungefär samma storlek som den förra. Detta var för övrigt min femte ismetegädda någonsin.


Min snipa, dock landaren Mårten som fick posera.

Efter denna gädda hände det absolut ingenting mer på hela dagen och när solen gått ner så packade vi ihop och gick hem. När vi kom upp till "skogen" igen så tittade jag lite hoppfullt efter fler älgar trots att jag var rätt säker på att dom hade rört på sig med tanke på alla skotrar och människor som härjade i närheten. Ganska snart såg jag dock någonting mörkt bakom smågranarna och jodå, där stod dom fortfarande, alla tre. Tror dom kände sig lite instängda där med villaområden åt ena hållet och isen full med otäcka människor och skotrar åt det andra hållet, dom kände sig nog tryggast inne bland träden.

Imorgon ska vi ut igen på ett annat ställe och nu tänkte jag förbereda lite. Jag har bytt lina på några rullar och tänker göra om alla mina tafsar då jag har fått tips om ett enkelt och överlägset sätt att göra billiga, starka och väldigt hållbara tafsar. Jag kanske gör en how-to för dom om jag orkar. Håller även på med ett riktigt fint pulkprojekt som jag ska jobba lite på ikväll och förhoppningsvis få klart så pass att jag kan testköra den imorgon på ismetet. En full byggbeskrivning för pulkan kommer så fort den är helt klar med alla spöhållare och annat som ska fixas på den. Jag tror ni kommer gilla den, jag vet då att jag gör det!

Skriv jättegärna en kommentar och tyck till om min blogg. Den är ju väldigt ny så det vore ovärderligt att få veta vad ni tycker om den. Skriv gärna även vilka ni är som läser!

Skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar