2011-01-07

Första inlägget!

Hej hej!

Tack för att ni läser min nya blogg! Det här är första inlägget och tänkte därför berätta lite om mig och samtidigt slänga ihop någon slags årskrönika för det gångna fiskeåret 2010.

Jag heter Henrik Rånman och bor för tillfället i Luleå där jag studerar till civilingenjör i maskinteknik. Jag är ursprungligen från Malmberget och har därefter bott i Piteå i några år innan jag flyttade till Luleå. Familjen har sommarstuga i Sundsvall och det är där jag har bedrivit mesta delen av mitt gäddfiske under åren som gått. Det är där som jag har tagit mitt pb på gädda som ligger på sju kilo, jag har ett antal i den storleken faktiskt men tyvärr ingen över. Sju kilo är väl inget att skryta med direkt, i alla fall inte när man sig själv som en "seriös och duktig sportfiskare" men jag är ännu ganska ung och det är bara för nått år sedan som jag och mina fiskekompisar släppte taget om dom små, grunda och säkra vassvikarna som man brukade bombardera med diverse vobblers under sommarloven. I och för sig så var man ju på den tiden ändå väldigt nöjd över en gädda på dryga två kilo så tanken på att sätta sig och trolla över djupen var ganska långt bort, det har det blivit ändring på nu.

Nu är jag less på småfisk och har börjat söka efter nya metoder för att fånga storgäddan. Det har blivit en del trolling som ännu inte gett någonting men framförallt så har jag upptäckt mete som har visat sig otroligt effektivt vid rätt förhållanden. Under våren så testades denna metod under ett antal dagar och resultatet kunde inte vara bättre, efter ett tiotal gäddor över fem kilo med toppar på sju kilo så kunde jag och min fiskebroder i Sundsvall landa vår första tia någonsin! Just den gäddan var det inte jag som styrde in i håven så officiellt så är mitt pb fortfarande på sju kilo. Det kommer definitivt bli mer mete till våren och jag ska förstås få med så mycket av det som möjligt på den här bloggen, det ser jag fram emot!

Förra vintern lyckades jag även råda bot på den fiskeabstinens som varje år uppstår när isarna har lagt sig och dagarna blir kortare och man börjar längta till våren (som för övrigt kommer väldigt sent här uppe i norr), jag fick för mig att testa ismete helt enkelt! Sagt och gjort, efter ett besök på Fritid och Vildmarksliv i Piteå så satt jag snart på vårisarna med tre gula spön och ett gäng egenhändigt tillverkade tillbehör som tydligen skulle behövas för denna fiskeform. Tre gånger satt jag så på isen och väntade på att något skulle hända men icke! Efter det beslutade jag att ismete är en bluff och att det inte funkar för fem öre, eller så är sjön tom på fisk.

Under hösten har det blivit väldigt lite fiske, några korta svängar till ett fint litet P&T vatten blev det men inget gäddfiske. Därför var jag trots förra årets ismetefiasko extremt sugen på revansch. jag bestämde mig för att dubbla spöarsenalen och planerade därefter länge vilka sjöar jag skulle satsa på, jag hade bara några veckor på mig under jullovet som för övrigt slutar på måndag (egentligen i tisdags men då ismetade jag istället). Den här vinterns ismete har än så länge varit oändligt mycket bättre i och med att jag faktiskt fått fisk, ganska fin sådan också. Andra passet gav mig två fiskar, en på två-tre kilo och den andra på runt sex kilo. Ganska hyfsade premiärfiskar för en ny fiskemetod om du frågar mig. Efter det har det blivit två pass på en annan sjö som båda gångerna resulterat i riktigt stor fisk på kroken följt av linbrott, surt. Jag tycker att för varje gång jag fiskar så kommer jag närmare och närmare den efterlängtade tian, snart så borde den komma tycker jag.

För 2011 så har jag förutom att tian ska upp även planer på att testa lite nya arter. Jag skulle vilja testa fiska lake och ruda i år och kanske, bara kanske kan jag lyckas fånga en norrbottensgös. Jag kommer nog lägga lite mer tid på mete och trolling i år än tidigare och kanske även testa lite flötestrolling. Så jag tror att jag kommer få några intressanta pass att fylla bloggen med under det nya året och jag hoppas att ni vill följa min utveckling som sportfiskare.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar