2014-03-03

"The Holy Roach"

De senaste två helgerna har använts till att testa nya ställen att ismeta gädda på. Det går ju ofta inte så bra när man testa nya ställen. Det är svårt att veta hur botten ser ut, man vet inte vart man ska sitta och första gången man testar så kanske det är dåligt på grund av väder och andra förhållanden. Men ibland så lyckas man hitta rätt på en gång och då får man verkligen känna sig riktigt nöjd som fiskare. Att hitta nya givande ställen är nog det som ger mig mest glädje inom gäddfisket och därför var gårdagen en av de bästa fiskepassen i mitt liv. Jag, Markus och Rasmus som praktiserade hos Mieko den här veckan skulle testa ett ställe som jag har sneglat på ett tag. Vi åkte tidigt för att vi vet att förmiddagen brukar kännas hetast och så fort vi hade fått ut våra grejer så fäller det. Dagens första gädda är på runt 3-4 kilo men för sin storlek så var den väldigt grov. Dock skulle det visa sig att den här gäddan tyvärr hade bäst form av alla vi fick under dagen. Det fortsatte med ett gäng riktigt små gäddor och innan lunch fäller det på spöet längst bort. Jag skyndar mig dit och möts av en rulle som töms på lina i bra takt och i mothugget blir det inte mycket svar. Den långa och elastiska linan flexar och jag får veva som en tok för att få bra kontakt med fisken. När jag har tyngd så fortsätter jag pumpa en bra stund innan gäddan kommer till hålet första gången. Först då ger den tecken på liv och sätter i väg i en monsterrusning och verkar gå fast i något en stund men lossnar efter vad som kändes som en evighet men troligtvis bara var någon sekund. Den gör några till rusningar och sen kommer den snällt upp i hålet och landas av Rasmus. Markus som hade varit i skogen och gjort som björnen bruka göra kom i lugn takt och blev förvånad när han kom fram, den såg mycket mindre ut på håll. Gäddan vägde 7.44 kilo och var 101 cm lång vilket är ganska hyfsad kondition i Norrbotten.

7,44 kg 101 cm

Nu tändes grillen och korvar stektes medan vi tog in lugnet och kände oss nöjda över att ha fått i alla fall en metersfisk på ett nytt ställe. Efter första korven fäller det och Markus springer dit för att kroka, det ser ut som att det går bra men i hålet så släpper gäddan som troligtvis var väldigt liten. Mörten fick vi behålla och jag och Rasmus som var kvar vid grillen diskuterade om det var bra eller dåligt att han tappade gäddan, den var ju liten och man vill inte slösa bete i onödan men hade han landat den så hade det blivit Rasmus tur. Vi kör ju oftast varannan landad fisk så det var fortfarande Markus tur. Vi skämtade lite och sa att nästa gädda säkert är en tia bara för det. Det tog inte lång tid så fälle det igen och Markus sprang dit samtidigt som han klagade på att han hade fått ont i magen av att springa när han nyss hade ätit. Även den här snipan missar han och lägger sig i besvikelse och smärta på snön bredvid hålet. Rasmus tycker att vi ska hjälpa Markus lite så han tar en ny mört och börjar gå mot hålet och möter Markus halvvägs dit. Där går Rasmus ner på ett knä och överlämnar mörten tillsamman med orden "the holy roach" och Markus går och sätter ut den på spöet, vi skämtar och flamsar mycket när fisket är trögt. Tredje rundan med korv ligger på grillen och spöet med the holy roach fäller än en gång och medans Markus springer dit så filmar Rasmus och jag säger lite skämtsamt att "nu tar han säkert en tia". Vi hade officiellt inga stora förhoppningar för den förra gäddan som var där och stal mörten var liten, men det här fället såg inte ut som att det var så litet så jag hade ändå lite förhoppningar. När vi såg Markus göra mothugg så var det solklart att det var en bra fisk och vi sprang dit med kamera och annan utrustning. Efter en stund var den klar för landning så ser jag ner i hålet och försöker lirka upp gäddan, där möts jag av ett riktigt stort öga och en skalle som borde kunna tillhöra en väldigt stor gädda. Vi får upp henne och tänker för runt nio kilo men när måttbandet visar hela 118 cm så ändrar vi oss, det måste vara 10+ och det kan till och med vara nytt is-pb för Markus. Tyvärr så ser vi efter mer granskning att den är lite väl smal baktil men vikten blev trots det fina 10,18 kg! Det är Markus första ismetade tia i Norrbotten och kanske hans första riktigt värdefulla tia. Den här fisken har han kämpat för och är helt klart värd den!

10,18 kg 118 cm
De stora fiskarna verkade vakna senare än de små och ganska snart så fällde samma spö som jag tog sjuan på tidigare. Den här gäddan kändes nästan lika stor och mycket riktigt så var det ännu en sjua. Det känns extremt bra att vi lyckades hitta ett till ställe värt att fiska fler gånger på och att vi dessutom har fått en bra uppfattning om vart de stora individerna går och hur man kommer åt dom redan efter ett pass, det underlättar för framtiden.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar