2014-03-09

Blåsigt gäddfiske

Det blev ett pass med Mårten, Markus och Anton igår med ganska bra resultat. Mannen för dagen blev Mårten den här gången som tog båda de två största fiskarna. Prognosen sa att det skulle vara soligt och fint under dagen men blåsa del, det visade sig vara en underdrift, det blåste stundtals överjordiskt mycket. Mårten tänkte till och tog med sig ett vindskydd som vi skulle sitta bakom men det blåste så mycket att vindskyddet inte pallade trycket och lossnade efter en stund. Saker flög iväg över isen och stolarna välte flera gånger och att springa på ett fäll i motvind var ungefär fem gånger så jobbigt som att springa med vinden. Det blåste helt enkelt otrevligt mycket, men det var i alla fall soligt!

Det högg rätt så bra under hela dagen men gäddorna kändes inte riktigt helt igång, det blev många spottade beten och dessutom många vindfäll som fick oss att springa i onödan. Stundtals blev det lite väl slitsamt och jag vet då att i alla fall jag längtade något djuriskt efter en dusch och en mjuk soffa när dagen började ta slut. Vi fick ju dock som sagt några bättre fiskar i alla fall vilket var skönt då det var ett nytt vatten. Jag gör mitt första mothugg för dagen och känner bra tyngd men inte mycket mer och när den kommer till hålet så känner jag någon knyck och sen flyger det upp en stor mört ur hålet. Jag hade inte lyckats riva loss krokarna från mörten i mothugget och det var säkert därför gäddan inte satte emot någonting, den var aldrig krokad. Lite senare under dagen så fäller det på samma spö igen och nu är det Mårtens tur, han lyckas bättre och landar en fin gädda på 7.270 kg på 99 cm. Det går ju inte att veta att det var samma gädda men det är inte omöjligt.


Sedan tog jag en halvbra fisk på typ 5.6 kg i samma kondition som faktiskt gav rätt fin fight och medans vi åt lunch så såg vi att en vippa längst bort hade fällt så jag och Mårten springer dit. Gäddan är kvar och landas efter en stunds bökande mot iskanten. Den här är också en bra fisk men jag gissar lägre än Mårten som säger att det är en till sjua, jag är inte van gäddor som är så grova verkar det som för Mårten hade rätt. Markus ser att vi verkar ha fått något bättre så han ringer (går inte att ropa i vinden) och frågar vad han ska ta med sig, kamera och c&r väskan svarar jag. Gäddan vägde 7.6 kilo och var 100 cm lång, något fetare än den tidigare men lite sämre höjd och bredd kanske. Helt okej resultat för att vara första gången på ett vatten, dessutom så bommade vi nog mest troligt en till 7+ lite senare, rejäl bettbredd på den mörten. Blir nog mycket ismete framöver känns det som. Våren har redan börjat visa sig här uppe och snart är det riktigt fina snöfria isar och soliga dagar, då går det inte att sitta inne oavsett hur stressigt det är med skolan.


1 kommentar:

  1. Så jävla jobbigt med vind! Schysst blogg och fina pikes!

    SvaraRadera