2014-03-31

Bästa ismetet ever!

Det har varit sex väldigt intensiva dagar nu senaste veckan eftersom jag äntligen har skrivit klart alla tentor och rapporter i skolan. Därför har jag passat på att vara på isen och pimpla och/eller ismeta varje dag vilket känns både i ansiktet och i kroppen. Det enda riktigt seriösa passet var dock i lördags, ett pass som vi hade planerat en lite längre tid tillsammans med Mats som skriver Fiskelycka i norr. Det har tidigare aldrig blivit något stort när vi har fiskat tillsammans men den här dagen stämde det verkligen, på kvällen kunde vi summera sex landade gäddor med två toppfiskar över tio kilo!

Dagen verkade börja bra för när Mårten satte ut ett av dom sista spöna så högg en gädda just när han höll på att sätta linan i vippan, det blev dessvärre inget riktigt mothugg och fisken släppte därför fort. Han kände dock att det var en lite bättre fisk i alla fall vilket bekräftades när den högg igen en stund senare och visade sig väga 5.7 kg. Det blev dagens första fisk och förhoppningarna var fortfarande höga men när mer än sex timmar hade gått och det enda som hade hänt var att Markus missade en gädda i mothugget så började det kännas segt, extremt segt. En bra bit in på eftermiddagen kom då dagens andra fisk. Det var Markus som skulle ta den och han var först fram till hålet, vi tre andra kommer gående och ser att mothugget sitter men det ser efter det ganska snipigt ut. Den gör några småknyckar och vi misstänker en liten gädda men när vi kommer fram så fullkomligt skakar Markus och ser helt skärrad ut, han har då sett gäddan genom hålet och insett att det är en riktigt stor gädda! Efter lite brötande så kommer hon motvilligt upp i hålet så jag tar ett stadigt grepp och landar henne. Alla blir helt lyriska för i min famn ligger något så grisigt så vi knappt tror våra ögon, det är bland det grövsta vi någonsin har sett och vi förstår att den här kommer väga väldigt mycket. Efter några vägningar fastställs vikten till 11.9 kilo, det är nytt personbästa för Markus som nu ligger på exakt samma vikt som mig själv. Samtidigt som vi krokar loss och väger gäddan så måste Mats springa iväg på ett fäll där han tar en till gädda på uppskattningsvis 5 kilo vilket betydde att det nu var min tur. Men först fotograferades och filmades Markus gädda innan den  fick simma tillbaka, världens segaste fiskepass var nu räddat!

En gädda i toppform! 11.9 kilo på 114 cm
Det är precis det här man hoppas på när en dag är så fruktansvärt seg som den var den här lördagen, en toppfisk som gör allt besvär och all väntan värt det. Den här gången kom äntligen räddningen men det slutade inte där! En stund senare så kom nästa fäll och det var ju som sagt min tur. När vi kom fram så stod fisken stilla så jag kände i linan om den hade spottat eller var kvar, jag fick lite motstånd och sedan rycktes linan ur händerna på mig, kanske svalde gäddan precis mörten lite djupare eller skakade lite på huvudet. Jag kollade bromsen på rullen och satte in mothugget men möttes av ett totalt tvärstopp, fisken följde verkligen inte med en enda millimeter och spöet bugade sig så djupt att det gav ifrån sig ett högt "knak". Sekunden senare så släpper allt... satan! Upp kommer en trekrok som har trasslat in sig i tafsen så att den hänger åt helt fel håll, jag hade alltså dragit kroken rakt ut ur munnen. Den gäddan var garanterat över sju kilo men troligtvis mycket större än så för sån tyngd har jag aldrig ens varit i närheten av från en gädda som stått helt stilla i mothugget.

Nästa försök får jag redan efter en för dagen relativt kort stund och den här gången går gäddan i bra takt när vi kommer fram. Jag lättar lite på bromsen och spänner upp... den här sitter! Mats landar fisken på ett exemplariskt vis och vi kan konstatera att dagens andra tia är tagen, 10.6 kilo vägde den och nu kan dagen rimligtvis inte bli något bättre!


För att sänka den oförskämda snittvikten något så avslutar Mårten och Markus med att dra varsin snipa på 2-3 kilo, dessa hade på något magiskt sätt lyckats hålla sig borta hela dagen och det verkade ett tag nästan som att det enbart var de stora gäddorna som jagade den här dagen. När klockan närmade sig sju på kvällen, efter 13 timmar på isen, så packades spöna ihop och det bästa ismetet vi hade varit med om var tvunget att avslutas. Nu framöver så kommer det nog läggas lite tid på abborrfiske också, vi har kittat upp oss med lätt ismeteutrustning och fixat mängder med fin betesfisk. Första passet verkar bli redan nu till helgen på ett ställe som vi bara har hört att det ska finnas stor abborre på. Det blir väldigt spännande.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar