2014-12-17

Summering av ismetet

Jag har haft fruktansvärt fullt de senaste månaderna och därför har jag inte haft tid eller ork att skriva något om de ismetepass som jag har hunnit med. Därför gör jag nu bara en summering av alla bättre gäddor vi har fått så kortfattat jag kan. Isen la sig på många ställen i mitten av oktober men vi valde att fortsätta nöta i öppet vatten så länge som möjligt och inte börja ismeta på halvheta ställen bara för att få ismeta. Det var nog smart eftersom jag och Mårten lyckades ta en riktigt fin elvakilos på ett av de sista passen i öppet vatten. Vi väntade med ismetet tills isen låg på intressantare ställen och började sedan beta av dom en efter en, och det gav rätt bra utdeling. Det blev några sjuor, åttor och en nia för Mig, Markus och Mårten under det första ismetet i vinter, här kommer lite bilder på några av dom.

Första bilden är på en riktigt välproportionerad sjukilos som Mårten hade turen att ta under ett pass då vi alla tre fiskade tillsammans. Jag bryr mig inte om att visa dom andra sjuorna för dom ser alla rätt tråkiga ut i jämförelse med den här skönheten. 

Sjua med riktigt bra former
Nästa gädda är den enda åttan vi har fått om man räknar bort den som Markus guidade till hans yngre kusin Elias, den fina gäddan kan man läsa mer om längs ner i inlägget Markus har skrivit om vinterns ismete. Båda dom åttorna vägde ungefär lika mycket men min var nästan 10 cm längre, jag kan inte göra annat än att gratta Elias till ett nytt PB och en riktigt vacker gädda!

8,17 kilo
Sist men inte minst har vi Markus fina dam på 9,38 kilo och en rejäl nytagen brax i magen. Vi letade specifikt efter produktiva vatten med mycket brax och det verkar ju som att det här var just ett sådant. Det är roligt när teorier stämmer och man får utdelning.

9,38 kilo

Det är nästan otroligt hur en gädda kan sätta i sig ett byte som är mycket bredare än gäddan själv.
Nästa period med fiske blir förhoppningsvis under mellandagarna och då är det lakfiske som står på schemat. Jag hade ju turen att ta en reg-lake förra vintern men jag hade inte tackat nej till ännu en. Vi får väl se vad som händer, någon trekilos borde det i alla fall kunna bli om fisket är så bra som det var förra året. Efter det är det lite oklart hur vintern och våren kommer se ut vad gäller fiske. Jag ska flytta ner till Umeå ett halvår för att göra exjobb och kommer nog ha lite begränsade möjligheter till fiske men jag får försöka ta mig ut så mycket jag kan. Det är alltid spännande med nya ställen att utforska men det är ju svårt med ismete då man måste hitta och hålla en massa mört och när det sen blir öppet vatten så har jag ingen båt så då är jag begränsad till landfiske.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar