2014-10-16

Blåsig helg med öringfiske

Jag och Markus gjorde för någon helg sedan en sväng inåt landet för att fiska gädda och framförallt öring. Vi visste redan i förväg att vi inte hade vädret på våran sida men allt var planerat så vi körde på och hoppades på ändrade prognoser. Under lördagen skulle vindstyrkan ligga på närmare 15 m/s i medelvind och det är minst sagt inget optimalt väder för trolling. När vi vaknade tidigt på morgonen så blåste det definitivt men inte mer än att det gick att fiska några timmar på förmiddagen så länge vi höll oss på de delar av sjön där det var lä. Vi fiskade gädda och hade rätt många spön och linor ute när vinden helt plötsligt mer än tredubblade i styrka. I vindbyarna blåste det nog mer än 20 m/s och vi blev ganska överrumplade. Flera beten trasslade ihop, linor åkte in i propellern och vågorna började slå in vatten i båten. Medans Markus gjorde allt han kunde för att hålla båten rakt mot vågorna så tog jag upp all utrustning och sedan flydde vi till land. Det blev inget mer fiske den dagen...

Söndagen bjöd på mycket mindre vind men istället en skvätt regn, ett byte som jag väljer alla gånger. Vi bytte vatten och siktade nu på både öring och gädda. Hälften av spöna tacklades för öring och den andra hälften med gäddbeten. Vi fiskade efter öringen med små wobblers efter sidoparavaner som vi antingen körde nära ytan eller nerblyade med lagom mycket bly för att få lite djupspridning på betena. Beten som vi använder till öring är bland annat Rapala scatter rap som har en oregelbunden triggande gång och Mieko Pesa som är ett fantastiskt litet bete för som gång på gång bevisat att den är grym på både stor abborre, öring och röding. Sen är priset också riktigt vettigt för en wobbler i den storleken. Båda dom betena kommer ha en given plats i mitt öringfiske i framtiden.

Dagens första och enda öring kom på scatter rap en bit in på eftermiddagen och bjöd på en spännande fight då den började med en ursinnig rusning för att sedan simma rakt mot mig. Jag trodde att den hade lossnat och hann precis börja bli besviken när jag äntligen lyckades veva ikapp den nära båten. Den gjorde  ytterligare lite motstånd och några kortare rusningar innan Markus kunde håva den. Vi vägde den till dryga två kilo vilket gjorde öringen till nytt PB för min del och jag var därefter rätt nöjd. Jag älskar verkligen känslan av att ha lyckats med målet under ett pass. Man kan sitta och slappna av på ett annat sätt, vara nöjd och inte bry sig lika mycket om hur det kommer gå resten av dagen. Även om man har förhoppningar om att det ska bli fler och större öringar så gör det som inget om det inte händer något mer på hela dagen, och det var precis så det blev.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar