2014-05-04

Två fina abborrar

Jag och Markus var ut och metade lite abborre förra helgen då våren har börjar göra sitt intåg vid kusten och isarna snabbt drar sig tillbaka. Det blev både en del bottenmete och lite flötmete med små mörtar som bete och båda metoderna visade sig fungera bra men i lite olika situationer. Dagen började bra med några mindre abborrar som tog aggressivt på mitt flötmete och några på bottenmetena som vi hade ute men vikterna kom inte över sex hekto. Markus lyckade efter ett tag knipa en riktigt fin borre på strax över kilot och jag en på lite under nio hekto. Sedan kom ganska snabbt en betydligt större fisk på Markus bottenmete som fick mig att bli lite avundsjuk. Den abborren vägde hela 1400 g och var 47 cm lång, romstinn och hög. Det blev nytt pb för Markus och hade även varit pb för mig som i princip aldrig har fiskat riktat efter abborre före den här vintern. Mitt pb på nio hekto är en abborre jag har fått på en big bandit som bonusfångst vid gäddfiske. Efter ett bra tags nötande med flötmetet och endast någon mindre abborre och en gädda att skryta med så tacklar jag om till bottenmete och lägger ut på en plats där jag precis hade haft hugg på flötmetet men inte lyckade kroka. Det dröjer inte speciellt  länge innan jag känner att något har tagit mörten så jag sätter dit mothugget och det är tungt, en gädda... eller? Den knycker på ordentligt där nere och det känns konstigt för att vara en gädda, då visar den sig för oss och får mina ben att börja skaka. Den är en riktigt grov abborre som är romstinn och minst lika stor som Markus var. Jag landar den snabbt och vi väger den till exakt 1400 g den också, först blir jag missnöjd för det måste ju vara samma fisk som Markus. Men den såg inte riktigt lika ut? Vi kollar på kameran och bekräftar att det är en annan fisk. Min var en halv cm längre än Markus och hade lite klarare teckning än hans fisk.

1400 g 47 cm

Going back

1400 g 47,5 cm



Det är galet vad vi har tagit personbästan det här året och det är bara vår ännu. Båda två har tagit pb på lake, min var dessutom över reg. Markus har tagit pb på gädda som nu är exakt lika mycket som mitt. Båda tog reg på harr under påsken, två fiskar som var nästan exakt lika stora, och nu tar vi varsitt pb på abborre på exakt 1400 g. Fiskeåret 2014 kan kanske bli ännu bättre än året innan då jag lyckades ta min första gädda över tio kilo och sedan två till innan vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar