2014-02-06

Tia på ismete!

Nu har jag gjort det igen. Jag trodde att min skulle ta slut samtidigt som året 2013 men det verkar inte så. Första passet som riktas efter gädda för det nya året så kniper jag en efterlängtad is-tia! Vad ska man nu göra resten av vintern då, regga på lake? Nej, ärligt talat så är jag bara mer taggad på gädda nu än jag var innan helgen. Det blev en riktigt kickstart på årets gäddfiske och nu vill man ju självklart ha mer, mycket mer.

Vi var fyra fiskesugna och förväntansfulla grabbar som satte ut alla våra 22 spön tidigt på morgonen. Vi hade bete i varierande storlek och hälsotillstånd och vi spridde ut grejerna så man nästan hade behövt kikare. Efter en stund kom första fället, en liten snipa. Strax efter kom nästa snipa, på samma spö. När vi satte oss igen kom det en till gädda på samma spö!? Helt sjukt. Det är typ en på tiotusen att det händer om alla spön har samma chans. Vilket dom ju troligtvis inte har, för fiske är ju magiskt som alla vet. Det är mycket som påverkar hur fisken beter sig men ingen vet riktigt vad eller hur. Därefter högg det mer utspritt men vi märkte att ett område kändes hetare så vi omplacerade några spön till det området. Den här dagen körde vi på våra egna spön förutom jag och Markus som delade på våra. Anledningen var att de andra hade lite olika många spön. Klockan halv ett kom hugget som alla väntat på, på ett mina och Markus spön, och det var min tur att ta den här fisken. Jag var snabbt fram till hålet medans de andra samlade ihop tång, kamera och sådant. Fisken gick från hålet så jag fick ett bra mothugg...HELT tvärstopp verkligen. Från lite avstånd såg dom andra hur rauma medium spöet vek sig så mycket det bara kunde, det såg ut som ett "C" tydligen. Men sen kom fisken snällt närmare hålet när jag började pumpa och jag tänkte ungefär fem kilo, den hade ju lite fart i mothugget så det kanske kändes extra tungt. Då kom gungen från huvudskakningarna...det måste vara ett monster tänkte jag. Det kändes precis som att krokarna tappade fäste och sen laddades spöet maximalt i nästa sekund för att sedan bli slakt igen, så djupa var "tunggungen". Den gjorde några rusningar efter den kom till hålet första gången men fighten blev inte speciellt lång ändå. Gäddan var i väldigt fin kondition och vägde 10.67 kilo, min fjärde över tio och den första på ismete!


Precis i skymningen fällde det på ett av de spön vi hade flyttat tidigare. Det var Mårtens eller Antons spö, för långt bort för att se riktigt. De springer dig medans jag och Markus går i lugn takt. Tydligen var det Mårtens spö och när han krokar så fäller spöet brevid, det är mitt så jag börjar springa. Jag passerar Mårten och ser på spöböjen att hans fisk är stor. När jag krokar min så känns den också stor, större än tian nästan. Vi står och drillar samtidigt och skriker till varandra att dom är stora, försöker gissa vilken som är störst. När min kommer upp så är det "bara" en urstark sjua som jag krokar av medans Mårten drillar klart sin som verkar större. När båda är landade så tar jag med min gädda till honom för vi hade vågsäcken där. 6.9 var min och hans vägde hela 9.3 kilo, skapligt dubbelhugg! Det blev ett fint avslut på en grym fiskedag. Jag hoppas att jag får uppleva liknande pass fler gånger.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar