2014-02-16

Snabb uppdatering på lakfisket

Det har blivit några korta pass efter lake de senaste veckorna med varierande resultat. Det har varit ganska segt överlag med väldigt få landade fiskar och några bompass men däremot så har storleken varit riktigt fin. I onsdags förra veckan var jag och Markus iväg en sväng efter han slutade jobba. Efter att ha fått en väldigt liten lake så flyttade vi oss en bit och ganska snabbt fick jag ett hugg på pimpel. Inom loppet av några minuter så hade jag dragit tre fina lakar och Markus som satt bredvid kände inte ett pill. Den första av lakarna vägde kanske just över kilot, den sista vägde lite under två, och den mellersta vägde hela 3,45 kilo och blev därmed nytt personbästa för mig! Det var en riktigt grov men inte särskilt tjock lake som verkligen hade karaktär, nog den coolaste lake jag sett. Troligtvis var det en gammal hane som varit med om mycket, fenorna var grova och hackiga efter ett långt liv. Vi mätte den till 78 cm vilket är ganska mycket på den vikten. En hona med rom på samma längd hade nog kunna väga uppemot 4 kilo.


Jag var dit någon dag senare och tog även då en fin lake på 2.25 kilo som var betydligt tjockare, en hona med all säkerhet. Lakarna börjar närma sig lek nu i vissa vatten och honorna väger en bra bit mer än hanarna. Markus var ute på lakfiske ikväll faktiskt och hade bra tur nu när inte jag var med, jag brukar ju annars ha för vana att ta de stora fiskarna när vi fiskar tillsammans. Nu när Markus var den enda med krok i vattnet så passade han på att lura en ännu större lake än min och återta ledningen i lakfiskeligan. 3.54 kilo vägde den damen och var 74 cm lång. Tyvärr så hade han bara mobilen att fota med så fotot är lite halvtråkigt, men vad gör det med en så fin lake i famnen. Grattis på födelsedagen Markus!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar