2013-08-20

Spinntia!

Nu j*vlar går det bra för mig. I går var jag och Markus ut på ett oförglömligt gäddpass när allt verkade stämma. Vi landade fem gäddor över 6 kilo varav en passerade det magiska tiokilos-sträcket och innebar nytt spinn-pb. 2013 verkar vara mitt år, allt bara fungerar och jag tar pb:n och metodrekord var och vartannat pass känns det som och ännu är ju hela hösten kvar. Jag tror nog att jag måste skriva min första årskrönika efter allt det här.

Dagen började som vanligt lite sent eftersom Markus jobbar hela förmiddagen men när båten låg i vattnet så tog det inte länge till första gäddan. Redan i andra kastet fick jag ett stenhårt hugg på min Mieko pedator shad och svarar med ett ännu hårdare mothugg. Fisken är pigg i det varma vattnet och visar sig inte i första taget. Efter flertalet längre rusningar så lyckas jag leda in gäddan mot Markus som står beredd med håven. Gäddan väger 6,64 kilo och blir en utmärkt start på en grym fiskedag.

Orange visade sig fungera bra den här dagen.

Markus hade inte ens börjat fiska ännu men när min gädda är fotad och återutsatt så slänger även han iväg sin jigg och inte heller här tar det lång tid innan första hugget. Mothugget sitter perfekt men mitt huvud var i vägen och han måste hejda sig en stund. Då släpper tyvärr fisken som såg ut att även den vara i "vuxet" format. Under en stund så fortsätter det precis så här med några hugg för mig och även för Markus som lyckas kroka och landa två gäddor på ganska kort tid. Den första var en riktigt fin sommargädda på nästan åtta kilo och den andra vägdes aldrig men uppskattningsvis så var den aningen mindre än min första, drygt sex kilo kanske.

7,83 kilo tagen på en Mieko predator spinnertail.
Efter den fisken var det riktigt segt under flera timmar men vi nötte på för det kändes som att det där monsterhugget vi väntat på kunde komma precis närsomhelst. När solen började närma sig grantopparna så åkte vi tillbaka till den plats som hade fungerat bäst tidigare och det gav utdelning. Jag bytte färg på min predator shad till tiger/lys och satte på en något lättare skalle så att den skulle sjunka långsammare och det verkade fungera. Ganska snabbt så fick jag kroka och landa ännu en sexkilos, 6,78 för att vara exakt.

Dagens fjärde fisk, medelvikten är ganska okej minst sagt.

Vi kastade vidare och i solljusets sista minuter så sög det till rejält i spöet mitt i ett spinnstopp. Det var sånt motstånd i andra änden att spöets bakhandtag kändes som ett karateslag i revbenen när jag drog till med mitt mothugg. Jag förstod på en gång att den här fisken inte var att leka med. Efter några huvudskakningar så kom den upp till ytan en bit från båten och sedan minns jag inte mycket mer. Jag hade förstått att den kunde väga över tio kilo och all min koncentration gick åt för att landningen skulle gå snabbt och smidigt. Markus håvade exemplariskt och vi kan lyfta in en riktig koloss i båten. Vi enas om att den garanterat är över nio och kanske kan den till och med väga över tio, den är grov. Vågen bekräftar det, 10,52 säger den och vi skuttar av glädje. Spinn-pb, båtrekord och andra gäddan över tio kilo. Kombinera det med de andra fiskarna vi fått under dagen så är det inte konstigt att vi är nöjda.

10,52 kilo och 109 cm lång
Extra nöjd är jag över det faktum att den är tagen på jiggspinn, en metod som ligger mig varmt om hjärtat och har gett mig många fina fiskar medan jag har utforskat metoden under de senaste åren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar