2013-08-18

Finslipade mitt personbästa på gös

Det har tyvärr varit lite bloggtorka under sommaren men jag tänkte att jag skulle lösa det problemet genom att skriva lite om en gös jag fick för nån dag sen. Det var jag och Markus som var ute den här dagen vilken skulle ägnas åt vertikalfiske efter både gädda och gös. Markus började med lättare grejer och riktade mer efter gös medan jag valde tyngre grejer i hopp om att hitta en bättre gädda. Jag började med en Real Eel tacklad på en Mieko predator jighead och redan i första driften fick jag ett hugg som jag missade. När jag sänkte ner jiggen igen efter det missade mothugget så smackar dock fisken på igen väldig hårt och nu satt den. Jag känner en viss tyngd och hoppas på en hyfsad gädda men när jag får den närmare ytan så tycker jag och Markus att den ser väldigt konstig ut. Mycket riktigt så kommer det inte upp en gädda utan en rätt fin gös som säkras i håven efter en kort rusning. Fisken som väger 2,4 kilo och är 68cm lång blev nytt personbästa för mig och på alla sätt en bra fisk. Det känns säkert lite löjligt för många som bor längre söderut men jag måste påpeka att en gös av den här storleken inte alls är någon jättevanlig fångst här uppe i landet. Det är ju inte heller någon stor gös direkt men det är i alla fall en fisk som gör fiskepasset lyckat enligt mig.

Glupsk norrbottensgös



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar