2013-04-27

Nu är det vår!

Det är på tok för lång vinter här uppe i norr. Runt månadsskiftet oktober-november la sig isarna på många sjöar och den 10 november var jag, Markus och Anton ut på säsongens första ismete, med gott resultat. Nu, ett halvt år senare, så börjar isarna försvinna och öppetvattensäsongen börjar. Det är tur det finns ismete för ett halvår utan gäddfiske hade nog gjort en galen. Men nu är våren i alla fall äntligen här!

Tussilago är ett bra vårtecken!
Vi har ett ställe där isen går ganska tidigt och som brukar kunna ge bra utdelning nu på våren. Det är egentligen det enda stället jag har hittat där jag har lyckats få bra med fisk innan lek här uppe. På många ställen leker gäddorna nästan under isen eller precis när isen har gått så det blir svårt att ta dom innan lek. Men på ställen där isen går extra tidigt kan det bli en kort period med bra fiske just innan dom verkligen börjar tänka på lek. Den perioden brukar vara nu i det här vattnet och jag var dit med tre kompisar för att testa lyckan i torsdags. Jag och en till var beväpnad med flugspö och dom andra skulle spinnfiska, kompisen som flugfiskade hade precis köpt sin utrustning och hade aldrig fått en gädda på fluga ännu. Väl vid vattnet så såg vi att förutsättningarna såg bra ut. Jag jämförde med hur det såg ut förra året med snö, is och vattenstånd och konstaterade att det borde vara bra rätt period nu och att våren var en aning tidigare i år än förra året. Vi tacklade våra spön och började fiska. Jag hade ganska snabbt en liten gädda efter som missade flugan och kort därefter krokade kompisen sin första gädda på fluga. Den var inte stor men den första fisken är alltid viktig. Två kast senare fick jag ett stenhårt hugg och efter en förvånansvärt hård fight i det kalla vattnet så landade jag årets första gädda från öppet vatten!


Årets första.
Nästa fisk kom på kompisens fluga och den högg precis utanför där jag nyss hade stått och kastat. Den här fisken verkade lite tyngre och gick ganska djupt visade sig inte förrän den var precis vid land. Det var en lite bättre fisk, runt 4 kilo gissade jag men enligt vågen så vägde den romstinna fisken hela 5,12 kilo. Ingen dålig fisk för att vara sin andra på fluga någonsin. Vi fiskade i någon timme till och det högg väldigt bra till en början men dog av lite mot slutet. Antagligen hade vi fått dom flesta som stod på platsen. Vi kom upp i totalt 20 gäddor på 4 personer och ungefär tre timmar och dom flesta låg mellan ett halvt och två kilo. Det tycker jag är bra antal oavsett årstid men vikterna hade ju fått vara högre. Jag får se om jag hinner iväg nån mer gång innan det är över där borta. Annars blir nog nästa pass först efter den 20 Maj när vi kommer hem från Shell eco-marathon. Den är i och för sig en grym tid för gädda i många strömvatten här uppe så det blir nog bra.

 
Dagens toppfisk på 5,12 kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar