2013-01-20

Roligt Första Pass 2013

Fiskeåret 2013 är nu officiellt invigt med ett riktigt roligt ismetepass i kanonväder. Fisket innan julen var ju extremt segt, som det ofta brukar vara när snön nyss har lagt sig ordentligt, men nu verkar gäddorna vara igång igen. Förutsättningarna kändes riktigt bra och med en temperatur på strax under nollan och stundvis till och med solsken så var humöret och förväntningarna på topp.

Eftersom vi inte hade lyckats få tag i någon levande mört under veckan så fick det bli deadbait den här gången. Jag föredrar egentligen alltid livebait, det känns naturligare och hetare av någon anledning. Men jag måste erkänna att jag nog måste tänka om en hel del vad gäller dött eller levande bete. Deadbait har faktiskt många gånger fungerat riktigt bra och det har även levererat några bättre fiskar. Kanske inte lika många som levande men utslaget på antal gånger det använts så tror jag skillnaden svår att se. En sak som jag tror kan vara en stor fördel många gånger är att gäddan har lång tid att bestämma sig om den ska ta betet eller inte. Jag tror det kan behövas vissa gånger om gäddorna inte är så aktiva och speciellt dom större individerna som är mer försiktiga med vad dom tar. En sån gång kanske en levande mört är ett ointressant byte för gäddan som inte slösar energi i onödan, gäddan vet ju nämligen inte att mörten sitter fast och bara kan simma i ett begränsat område. Sen kan jag också tycka ett det är lite roligt med dött bete av den enkla anledning att när vippan rör sig eller låter så vet man säkert att det är någonting där och smakar och det kan vara ganska spännande.

Till själva fisket då. Av erfarenhet så vet vi att den första markanta huggperioden ofta brukar komma ungefär en timme efter att det börjat ljusna på riktigt. Därför vi vill gärna få ut alla grejer innan dess. Med dagens fina väder och ett perfekt underlag tack vare att allt flödvatten har frusit så gick det väldigt smidigt och vi var klara som beräknat. Det första fället kom som väntat ett tag efter soluppgången. Markus krokade och efter en ganska odramatisk kamp så kom en slank sak på prick 100 cm upp ur hålet. En fin start även om kondisen lämnade mycket att önska. En liten stund senare fäller det igen och den här gången är det en klasskompis tur att ta fisken. Han hade aldrig ismetat tidigare så Markus gav lite snabba instruktioner och sen börjar kompisen veva och när kan känner motstånd gör han ett riktigt fint mothugg . Jag som bara såg allting genom en display på kameran tänkte först att nu j****r är det en gädda värd namnet för det tog verkligen tvärstopp och spöböjen var inte att leka med. Men tyvärr så visade det sig att gäddan hade spottat mörten och min kompis hade gjort ett klockrent mothugg i iskanten istället. Han fick snart en ny chans dock och lyckades landa sim första ismetade gädda, den var 102 cm lång men återigen i riktigt dålig form.

Mitt i hanteringen av kompisens gädda så fäller ett till spö och jag springer dit eftersom det var min tur. Gäddan står ganska stilla men jag ser att det är någonting där för linan rör sig lite så jag gör mothugg direkt. Då händer det märkligaste strulet jag har varit med om under ismete, just som jag gör mothugget så bara flyger allt iväg. Jag tappar spöet som landar på marken två meter bort, rullen flyger högt upp i luften och snurrar som tokig. Jag fattar inte vad som händer men försöker fånga rullen som nu är på väg tillbaka mot marken. När jag har den i handen så drar jag den bort från hålet för att försöka få kontakt med fisken om den är kvar men får inget svar. Jag tittar noggrannare på rullen och inser att det inte går någon lina mellan den och hålet, inte så konstigt egentligen då spöet låg en bit bort men jag var ganska förvirrad så det tänkte jag ju inte på. Jag tittade ner och såg några krulliga varv nylonlina som sakta slingrade sig ner i det mörka hålet och slänger mig ner för att få tag på det innan den försvinner helt. Gäddan sitter kvar och det känns som att den har lite tyngd bakom sig men jag hade bara två-tre decimeter lina att spela på.  Jag blev tvungen att slita in fisken så hårt jag kunde för att inte tappa den och jag tänkte hela tiden att när som helst går någonting av eller så lossnar fisken. Men det gick faktiskt bra och upp kom en kort och till synes mycket välmående gädda på 94cm och 5,6kg. Skönt att se att det även fanns gäddor med bättre kondis i det här vattnet. Vi fick även två lite mindre gäddor innan lunch varav vi trodde den ena var ganska stor men det visade sig att den bara var krokad i stjärten hur nu det gick till.

Nu hade alla tre fått en gädda över fem kilo så vi var nöjda med dagen och kunde njuta av grillade hamburgare i solen. Men dagen var inte slut ännu. Någon timme innan solnedgången så pinglade det till i en vippa och alla vände sig ditåt. Vi började gå lite sakta och efter någon meter så åkte vippan snabbt och bestämt ner i hålet och löste ut. Det var min tur att ta fisken och jag såg på fället att den här kan vara bättre. Jag krokade på en gång och gäddan satte iväg i en liten rusning följt av några huvudskakningar som visade att det i alla fall var över fem kilo. Efter lite bökande vid hålet och några till mindre rusningar så kom skallen upp och hoppades att kroppen skulle vara lika grov och det var det. Gäddan vägde 7320 gram och var 101 cm lång, dagens största och sista gädda var därmed landad och årets hade inletts bra med tre meterfiskar varav en över sju. För mig är det ett riktigt bra pass och ett som jag aldrig kommer glömma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar