2013-03-25

Mina Första Egna Beten!

Det tog sin lilla tid, ganska precis två år faktiskt. Men nu har jag äntligen fått klart mina fyra första hemmagjorda beten och dom blev grymma! Anledningen till att det tog så lång tid är att jag endast kan jobba på dom när jag är hos föräldrarna i Piteå vilket inte är jätteofta. Desutom så är det mycket annat som ska hinnas med när man är hemma så det blir sällan tid över till betena. Men det blev ju klart till slut som tur var. Jag har gjort några beten till egentligen men dom har jag inte målat för gången på dom var inte bra. Dom fyra som gick vidare till målning har dock riktigt porrig gång och jag tror hårt på dom. Den ena är en lite mindre wobbler som har väldigt ettrig gång och tanken var att det kanske skulle kunna bli en göswobbler. Nästa wobbler är snäppet större och jag tänkte att det skulle bli ett bete för spinnfiske efter gädda. Dom två största är renodlade trollingbeten och dom har en riktigt fin rullande och flashande gång, jag tror stenhårt på dom. Jag ska inte sticka under mattan med det faktum att den ena är kraftigt inspirerad av en Salmo Skinner, ett riktigt hett trollingbete för stor gädda, den är dock en storlek större. Den andra är lite mer originell i sin form men båda har liknande sked och gången är väldigt lik.

Resultatet ser ni i alla fall nedan. Jag är speciellt nöjd med rödinfärgen på det översta betet men bilden gör verkligen inte något av beten rättvisa tyvärr. Den mindre gäddwobblern fick en lite retro papegojfärg  som jag tycker blev bra. Sen fick minstingen någon slags mört eller löjfärg och "skinnern" blev sikfärgad.

Det är nästan så att man inte vågar fiska med dom.




Som ni ser så har jag inte gjort ett enda jerkbait som annars är så populärt, det finns två anledningar till det. Den fösta är att jag väldigt sällan fiskar med jerkbaits nu för tiden, jag har helt enkelt blivit less på det efter alla år av slitsamt ryckande och tråkiga drillningar. Den andra anledningen är att jag tycker det är för enkelt. Vem som helst klarar av att göra ett jerkbait som fångar fisk och det är nästan svårt att misslyckas med dom. Det finns massor av duktiga betesbyggare i det här landet och jag hoppas att ingen tar illa vid sig nu. Men man ser ofta att folk skriver om sina nya jerkbaitmodeller att "den har en fin oregelbunden sida till sida gång och sticker ibland iväg åt olika håll". Det är förvisso en väldigt effektiv gång som jag personligen tycker är oslagbar ibland men det betyder ju också bara att betet är ostabilt viktat och set ser jag inte som en utmaning. Antingen blir gången oregelbunden eller så blir den renare och lugnare, men gång får den nästan hur man än gör. På en wobbler finns det fler faktorer som påverkar gången och dessa påverkar ofta resultatet mycket tydligare. Är skeden fel storlek och vinkel eller om den är fel viktad eller placeringen av vikterna är fel så går wobbler troligtvis bara som en pinne. Jag har byggt några jerkbaits på en halvtimme  av en träbit och lite skruvar som vikter när jag var yngre och alla dom har haft perfekt gång. Det krävs lite mer för att göra en wobbler helt enkelt, och det tycker jag är roligt.


Det kommer garanterat bli fler av dessa modeller om dom levererar bra med gädda och då kommer det inte behöva ta två år. Jag har ju kvar mallar och vet hur dom är viktade och så vidare så gör jag fler så lär det bli kanske tio stycken på en gång av den modellen. Förhoppningsvis kanske jag kan lyckas få några av dessa sålda och få in en slant för att kunna köpa lite mer av diverse förbrukningsmaterial som färger till exempel.

Det var allt för nu men jag jobbar på lite nya byggartiklar som kommer så småningom. Bland annat ska jag nog skriva en artikel om hur man bygger egna vippor för ismetet. Det finns ju massor av såna guider men jag hoppas att jag kanske har något litet tips som inte andra har tänkt på. Sen är det mina pågående projekt som ligger här hemma just nu. Men om jag känner mig själv så kommer det nog dröja ett tag innan dom är färdiga.

2 kommentarer:

  1. Snyggt henke, och jag är helt enig ang. jerkbaits, som du vet!

    SvaraRadera
  2. Grymma beten fast ja är en biten jerk fiskare

    SvaraRadera