2012-11-28

Sneak Peek På Nytt projekt

För kanske ett halvår sedan fick jag idén till ett nytt fiskerelaterat byggprojekt. Jag har ofta tänkt på att det skulle vara riktigt tufft att kunna se vad som händer under ytan när man fiskar. På marknaden idag finns ett antal så kallade "fish cams" som är gjorda för just detta ändamål men dessa är väldigt dyra och ganska klumpiga då man oftast måste släpa med sig en crt skärm, stort batteri och lite annat. Det känns helt enkelt inte som ett bra alternativ, speciellt inte när man kan bygga en själv mycket billigare!

Jag har ingen aning om det här faktiskt kommer fungera men jag ser ingen anledning till varför det inte skulle det. Min ursprungliga, oslipade, idé var helt enkelt att göra en vanlig webbkamera helt vattentät och sen köra den som vanligt på en laptop. Jag har nu haft tid att tänka en del på hur detta skulle fungera mer exakt och även om idén ser lite mer komplicerad ut nu så är grundtanken fortfarande kvar. Detta får mig att tro att det hela är fullt genomförbart och jag håller just nu på att inhandla alla nödvändiga delar och bygga lite smått med det jag har.

Så här ser det ut just nu, jag orkar inte förklara mer just nu utan bilden får säga sitt. Jag ska beskriva det hela mer ingående sen när den är färdig och göra en utförlig guide som vanligt.

Vattentätt hus och IR-dioder för att lysa upp mörkret

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar