2012-09-29

Klant...

Det blev en kortare dagstur med klasskompisar idag med sikte på gädda. Det gick både bra och dåligt kan man säga.

Jag valde ett beprövat ställe där jag vet att det stor chans att ta hyfsad fisk från land men även ganska fångstsäkert så att alla fem förhoppningsvis skulle få nånting. Ganska snart efter att jag dragit första snipan så krokar en kompis en bättre gädda på en Mieko predator shad 25 i färgen chocken, detta visade sig för övrigt vara dagens färg. Duktig guide som jag är så skulle jag hjälpa till med landningen och springer dit med håven. Fisken går djupt och rör sig sådär sävligt som större fiskar brukar. "Det är garanterat över fem" säger jag och njuter, det verkade bli en bra fisketur. Efter fyra-fem rusningar är fisken klar för håven och ligger snart säkert i nätet. Den sitter tyvärr med den ena kroken i ögat och den andra i munnen.

Det är en ganska bra bit, kan nog vara en bit över sju trodde jag. Kroken som hade suttit i ögat hade nu lossnat och satt sig i nätet och gäddan började rulla in sig i allt. För att förhindra att den skadar sig själv eller förstör nånting så tar jag ett grepp under gällocket och försöker reda ut trasslet. När gäddan rullade omkring hade mina fingrar glidit in lite för långt så jag skulle försöka ta ett nytt grepp men jag fick inte ut fingrarna. Min första tanke var att jag hade fastnat i gälbågarna som har massvis med små hullingar men när jag öppnade käften på Gäddan så såg jag var problemet var, stingerkroken hade satt sig i knogen på pekfingret. Jag hade sett att wiren till kroken gick in på gäddans högra sida så jag greppade den under vänster gällock. Men stingern var längre än jag trodde och kroken satt inte på höger sida utan den sidan där jag nu hade mina fingrar. Klant....

Under tiden som tång och avbitare hämtades (detta ska ALLTID finnas med när man fiskar) så tog vi loss betet och alla stingers från tafsen så att inget mer skulle fastna om gäddan skulle bli arg. Med tång lossades kroken från gäddan så jag kunde släppa greppet om den. Nu var det lättare att se vad situationen var. Jag kände lite på kroken och kunde konstatera att den i alla fall inte satt i själva leden utan bara under huden vilket var en extrem lättnad. Jag är en sån person som verkligen inte tål att se på skador och blod, inte när det är på människor. Allt börjar snurra, det ringer i öronen, man blir kallsvettig och yr och mår allmänt skit, riktigt jobbigt. Jag fick lägga mig ner och dricka lite vatten för att få tillbaka blodet i huvudet och inte svimma. 

När jag hämtat mig lite och adrenalinet börjat pumpa ut i kroppen så kunde jag känna lite mer. Jag kunde se vart krokspetsen tryckte under huden och bedömde att det var lugnt att försöka trycka genom kroken där. Jag fick ta i ganska ordentligt bara för att få den yttersta spetsen genom huden, och för att sedan få igenom hela spetsen med hulling och allt så krävdes det nästan skrämmande mycket kraft. Den kom igenom i alla fall och ganska smärtfritt dessutom, vet inte om nerverna är i chock av skadan eller om det är adrenalinet men man känner nästan ingenting i början. Nu, flera timmar senare, gör det dock ganska ont. Hur som helt, kroken knipsades nu av strax bakom hullingen och kunde träs tillbaka samma väg som den kom in. Man ska aldrig dra ut en krok med hullingen, inte en så här stor krok i alla fall. Det orsakar bara onödig skada och risken att man har sönder en sena eller nerv är mycket större. Tryck alltid igenom och knipsa av hullingen med en avbitartång.

Andra gången jag lyckas sätta en krok i mig, första gången var det vid handleden.

Det hela slutade bra och jag kunde fortsätta fiska, även om det var ganska bökigt utan fungerande pekfinger. Gäddan vägde för övrigt 7550g fördelat på 109cm och fångstmannen han bara ta två-tre kast efter böket med kroken så small det på en till hyfsad gädda, 6200g vägde den här. Jag lyckades dra en näve snipor och i slutändan fick alla fisk så i sin helhet var det ett ganska lyckat pass tycker jag.

Dagens tips: Ha koll på vart alla krokar sitter innan du stoppar dit dina kroppsdelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar